تلیا کمپانی -  Telia Company

تلیا کمپانی - Telia Company

Telia Company AB یک شرکت مخابراتی چند ملیتی و اپراتور شبکه تلفن همراه  در سوئد ، فنلاند ، نروژ ، دانمارک ، لیتوانی ، لتونی و استونی است.این شرکت در استکهلم مستقر است و سهام آن در بورس اوراق بهادار استکهلم و بورس هلسینکی معامله می شود. شرکت Telia در شکل فعلی برای اولین بار با عنوان TeliaSonera و در نتیجه ادغام سال 2002 بین شرکتهای مخابراتی سوئد و فنلاند ، Telia و Sonera تاسیس شد. این ادغام پس از سه سال تلاش ناموفق ادغام Telia با شرکت مخابرات نروژی Telenor ، که اکنون رقیب اصلی آن در کشورهای نوردیک است ، دنبال شد.

شرکت Telia بزرگترین اپراتور تلفن ثابت، پهنای باند و تلفن همراه در کشورهای حوزه نوردیک و بالتیک بر اساس میزان درآمد و تعداد مشترکین است. این شرکت همچنین دارای یک عملیات رسانه ای تلویزیونی است که شامل TV4 در سوئد و MTV در فنلاند و همچنین C More است. این مرکز بزرگترین و سریعترین رشد IP backbone در جهان است.
شرکت های مخابراتی Telia در اروپا عبارتد از :
1. شرکت اصلی در استونی ، لتونی ، لیتوانی و سوئد
2. شرکت در فنلاند و نروژ
3. شرکت در دانمارک

 

TeliaSonera - تلیا سونرا

 

روشن

شرکت  Telia با 12.25٪  یکی از سهامداران شبکه تلفن همراه افغانستان روشن (telco) است.

 

Roshan - روشن

 

تلیا دانمارک

در دانمارک شرکت Telia در زمینه های اپراتور تلفن همراه (Telia) ، اپراتور شبکه مجازی تلفن همراه (Call Me) و کارپرداز پهنای باند (Telia) فعال می کند. این شرکت در سال 1995 ، پس از ادغام بین Telia Stofa و TeliaSonera آغاز به کار کرد. Telia Mobile سومین اپراتور بزرگ است و در رقابت شدید با Telenor است که شماره دو در بازار است. و چهارمین اپراتوری بود که خدمات 3G را راه اندازی کرد و تنها اپراتوری است که دارای شبکه EDGE در سطح کشور است.
Telia Broadband به دلیل نیاز TeliaSonera برای ارائه تلفن همراه و پهنای باند در همه بازارهای خانگی خود (سوئد ، نروژ ، دانمارک و فنلاند) در سال 2008 راه اندازی شد. Telia Broadband نخستین اپراتوری بود که تلویزیون دیجیتال را با پهنای باند خود و بدون هیچ هزینه اضافی راه اندازی کرد.

 

Telia - تلیا

 

Telia Eesti

شرکت Telia صاحب 100٪ شرکت Eesti Telekom است. Eesti Telekom یکی از بزرگترین شرکتهای مخابراتی در کشورهای بالتیک و بزرگترین شرکت مخابراتی در استونی است. TeliaSonera و دولت استونی در سپتامبر 2009 به توافق بر سر فروش Eesti Telekom رسیدند. در 20 ژانویه 2016 ، Eesti Telekom نام خود را به Telia Eesti داد.

 

Eesti Telekom - استی تلکام

 

تلیا فنلاند

Telia Finland دومین اپراتور بزرگ تلفن همراه در فنلاند و همچنین یکی از بزرگترین ارائه دهندگان تلفن ثابت و خدمات اینترنتی است. قبل از انتخاب مجدد در 23 مارس 2017 ، Telia در فنلاند تحت عنوان تجاری Sonera and Tele Finland شناخته می شد. در سپتامبر 1999 ، سونرا اولین اپراتور تلفن همراه در جهان شد که خدمات اینترنتی موبایل را از طریق پروتکل برنامه های بی سیم (WAP) راه اندازی کرد.

 

Telia Finland - تلیا فنلاند

Telia Latvija

TeliaSonera مالک 49٪ از سهام LMT است. TeliaSonera همچنین 49٪ از سهام شرکت  Lattelecom را در اختیار دارد که صاحب 23٪ از سهام شرکت LMT است را نیز در اختیار دارد و مالک Okarte ، Amigo است. این شرکت همچنین دارای 100٪  از سهام شرکت Telia Latvija است.

 

 

Telia Lietuva

TeliaSonera مالک 88.15٪ از سهام Telia Lietuva (Teo LT تا 2017) ، بزرگترین اپراتور تلفن ثابت در لیتوانی است که اخیراً  Omnitel ، که یکی از بزرگترین اپراتورهای شبکه تلفن همراه  در کشور لتونی است را خریداری کرده است.در اکتبر سال 2015 ، TeliaSonera از طریق مالکیت Omnitel توسط Teo ادغام Teo و Omnitel را اعلام کرد.در اول فوریه سال 2017 ، Omnitel و Teo با نام "Telia Lietuva" ادغام شدند.

 

Omnitel - اومنیتل

 

Telia Norge

در نروژ Telia اولین بار در سال 1998 به عنوان کارپرداز مجازی  خدمات تلفن ثابت و اینترنت وارد شد اما این مورد در حین تلاش برای ادغام با Telenor به Enitel فروخته شد ، اما Telia در سال 2000 با خرید یکی از دو اپراتور شبکه تلفن همراه ، NetCom دوباره وارد بازار نروز شد. در 1 مارس 2016 ، NetCom به عنوان Telia Norge معرفی شد.در ماه ژوئیه سال 2018 ، تلیا ، AS Get و TDC نروژ را با 2.6 میلیارد دلار به دست آورد

 

Telia Norge - تلیا نورژ

 

Telia Sverige

در سوئد ، شرکت Telia تحت عنوان های تجاری Telia و Halebop و Fello فعالیت می کند. Telia Sverige در حال حاضر بزرگترین اپراتور تلفن همراه در سوئد ، هم از نظر درآمد و هم از نظر مشترکین است. Telia همچنین دارای TV4 Group که شامل TV4 در سوئد و MTV در فنلاند و C More Entertainment است، می باشد.

 

Halebop - هالباپ

 

Turkcell

شرکت Telia یک مالک (47٪) از سهام شرکت Turkcell Holding است که 51٪ در اپراتور تلفن همراه پیشرو در ترکیه را در اختیار دارد. Turkcell مالک 80٪ از سهام BeST در بلاروس و 100٪ سهام Lifecell در اوکراین است.

 

Turkcell - ترکسل

 

آذرسل

در 15 مه 2010 ، پس از آنكه آذرسل دوباره شروع به فعالیت تجاری كرد ، به شبکه TeliaSonera پیوست. در 5 مارس 2018 ، Telia تأیید کرد که سهم خود را در Azercell فروخته اند.

 

Azercell - آذرسل

 

Smart Mobile

TeliaSonera در سال 2008 اکثریت سهام Star-Cell را خریداری کرد که در آن زمان اپراتور چهارم  بازار بود. در سال 2010 ، بعد از کاهش در تعداد مشترکین در کامبوج ، از کامبوج خارج شد. متعاقباً توسط رقیب غالب تر Smart Mobile تصاحب شد.

 

Smart Mobile - اسمارت موبایل

 

جئوسل

از سال 2007 تا 2008 ، شرکت تلیا  58.55٪ از سهام شرکت Geocell را در اختیار داشته است ، در حالی که 41.45٪ از سهام باقیمانده در اختیار ترکسل بود. در سال 2018 Silknet کامل سهام Geocell را خریداری کرد.

 

Geocell - ژئوسل

 

Kcell

شرکت Telia با نام تجاری Kcell در قزاقستان فعالیت می کرد. از 21 دسامبر 2018 ، Kcell به Kazakhtelecom فروخته شد.

 

Kcell - کی سل

 

Ncell

TeliaSonera دارای اکثریت سهام در Ncell ، بزرگترین اپراتور تلفن همراه در نپال با 16.2 میلیارد دلار درآمد عملیاتی بود. در 21 دسامبر 2015 ، TeliaSonera خروج خود از Ncell را اعلام كرد و 60.4 درصد سهام خود را به گروه ارتباطی مالزی Axiata فروخت.

 

Ncell - انسل

 

مگافون

شرکت تلیا 25.2 درصد از سهام MegaFon ، دومین اپراتور بزرگ تلفن همراه در روسیه را در اختیار داشت. در اکتبر سال 2017 شرکت Telia موافقت کرد که کل سهام MegaFon خود را با قیمت 1 میلیارد دلار به فروش برساند

 

Megafon - مگافون

 

Yoigo

 
شركت Telia سهام 76.6 در صدی متعلق به خود در اپراتور Yoigo اسپانيا را در تاریخ  21 ژوئن 2016 به شرکت Masmovil فروخت.
 

Yoigo - یوییگو

 

Tcell

شرکت تلیا 60 درصد از سهام اپراتور تلفن همراه Tcell را در اختیار داشت. Tcell از ادغام دو شرکت Somoncom  و Indigo Tajikistan در ژوئیه 2012 به وجود آمده است. در 27 آوریل 2017 ، تأیید شد که سهام Telia  در  Tcell به فروش رسیده است

 

Tcell - تیسل

 

Moldcell

در فوریه سال 2020 شرکت Telia موافقت کرد که 100 درصد از سهام خود را در Moldcell به CG Cell Technologies DAC با قیمت 31.5 میلیون دلار بفروشد

 

Moldcell - مولدسل

 

Ucell

در پنج سال ، Ucell ، شرکت تابعه ازبک ، تعداد مشترکین خود را از 400 هزار مشترک به 9 میلیون مشترک (2012) افزایش داد. برخی از مدیران سابق TeliaSonera به دلیل اتهاماتی همچون رشوه و پولشویی در رابطه با کسب مجوز 3G خود در ازبکستان از Takilant Limited ، توسط دادستان سوئد تحت تحقیقات اولیه قرار گرفتند.تحت این تحقیقات چهار شهروند ازبک ، صدها میلیون فرانک در بانکهای سوئیس بلوکه شده است. مدیران سابق در دادرسی سوئد در فوریه 2019 در وهله اول تبرئه شدند ، حكم تجدید نظر شده است. در سپتامبر سال 2017 شرکت Telia اعلام کرد که با وزارت دادگستری ایالات متحده (DOJ) ، کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) و خدمات دادرسی عمومی هلند (Openbaar Ministie ، OM) در رابطه با تحقیقات قبلی که در رابطه با تاریخ تراکنش های فاش شده درازبکستان بود ، به توافق جهانی رسیده است.این قطعنامه جهانی به کلیه تحقیقات و تحقیقات مربوط به فساد در مورد شرکت Telia پایان داد.

 

Ucell - یوسل